Tuesday, August 11, 2009

Further studies

Salam semua...perkara ni selalu berlaku lebih2 lagi lepasan SPM.Adik2 kat luar sana yg akan mengambil SPM dan bakal menduduki SPM tahun depan tentu lah berdebar-debar kan nak tunggu saat tu sb itu lah penentuan kita masa akan datang.Elok je habis SPM,adik2 terfikir-fikir nak sambung mana lepas ni (lepasan SPM la.Result SPM selalu keluar memang pertengahan Bulan 2..Februari masa tu ramai la x-student2 mengambil result tak kurang juga yang dah rasa awal2 nasib x baik amik lambat2.Teringat lagi masa aku nak amik result SPM.Macam dh tau dah result SPM tu..takde lah nak kata teruk tp sb sekolah selalu x fokus betul dapatlah beberapa biji A..hehe.Pastu emak aku suruh amik Nursing.Tp aku cakap aku ni ganas nanti mati patient karang..hehe..punya mcm2 alasan aku bagi sebab x nak jadi Nurse.
Adik2?hehe..mst lagi baik kan..teruskan usaha tu utk lebih maju ke hadapan.Tp aku ingat lagi subject yg aku score A tu memang subjek kegemaran aku.Kalau aku sebut ramai orang tak minat sangat sb subjek ni bnyk membaca.Apalagi subjek membaca..SEJARAH la n Sains.Dulu sbm masuk Form4,cita-cita masa tu nak jadi Doktor.Pernah masuk..rasanya topik ni ad post ke?lantak lah..aku ulang balik..haha..aku masuk kejap kelas Sains tulen tp rasa mcm x sesuai je..haha..aku keluar.Aku masuk Sastera.Kelas No2 la masa tu.Ad Prinsip Akaun dan Perdagangan tapi takde lah subjek Sastera mcm Kelas C pure Sastera siap dgn lukisan lagi.AKu x amik lah.Habis tu dok lepak jap kat rumah sambil2 apply IPTA.IPTA x layaklah sebab BI aku x ok..setakat lepas je.Pastu pilihan dh beralih pd IPTS.Bukan apa nak tgu IPTA mcm lambat je..pastu tgk2 paper ternmpk UNITI.Apply la terus dapat.Masa tu nak pergi orientasi UNITI dgn emak aku la..nak register.AKu tengok la seorang abang ni yg sibuk la nak uruskan.Aku siap sampai mengata dia lagi..emak nak register situ tp aku cakap la abg tu lambat lah emak..pindah la row lain sb aku tengok dia mcm slow2 taip.Pastu 1 minggu juga Orientasi.Abang tu memang tiap2 aktiviti Orientasi aku buat mst ad.Rupanyer abang tu AHLI JKKM.Kat UNTI tu ad monyet tau..sape bdk UNITI tau lah..monyet semua garang2 tau.Sape x tau Kolej Uniti kat mana?angkat tangan?(ceh mcm nmpk je..haha).Kolej UNITI ni terletak kt PD,N-9..Pasir Panjang.Dia separuh kerajaan n separuh swasta.Hak Bumiputra..
Ingat lagi malam terkahir orientasi,ad lagu SENYUM...lirik mcm ni..Senyum seindah suria.....masa tu kakak2 n abang2 fasi naik stage.Aku nampak abang tu naik stage..dia senyum tau.Ms tu entah kenapa ye aku cakap aku suka dia.Tp dalam hati lah.X berani nak suara sb fikir umur muda lagi.X nak lah bercinta dulu.

Aku jalani hidup kat Kolej UNITI sama mcm2 pelajar lain.Kawan2 kat UNITI baik2 tp bnyk pulak aktiviti di waktu malam.Tu yg aku silap tu..patutnya malam aku ulangkaji balik apa yg dh belajar siang tu tp aku pergi buat keje entah2 apa2 ikut Pakcik sorang ni..memancing la dll.Best jugak tp syg tu lah sia2 waktu malam buang mcm tu.
Pagi2 mcm biasa entah kenapa ya aku bersemangat pulak nak tau siapa abang tu.Aku guna orang tengah tanya2 kan.Lama2 jd adik n abg angkat.Dia kaki surau n kaki library.Itu yg aku pun terikut juga..haha
Dan dari mengata dia dan sebab selalu tengok dia pergi kemana2 mcm x de kawan. aku terpikat dgn dia n couple masa aku dkt Melaka.Belum ad org lain lagi tau.Harap2 satu shj sampai bila2..
Cinta muda-mudi kan memang selalu berlaku n acapkali berlaku di mana2 IPTA n IPTS.Tp kita kena pandai kawal diri supaya tak terjebak kepada perkara yang bukan2.
Berbalik pd topik, aku rasa masing2 ad keiStimewaan baik IPTA atau IPTS.IPTA kan yuran dia murah, result cemerlang boleh apply Biasiswa.Sama mcm IPTS juga.Sistem pembelajaran di IPTS ni lain sikit contoh mcm MMU.Semua nota dalam online..kite kena print sendiri.Takde lagi dah tulis2 dkt WHiteboard kecuali time Tutorial.UNITI walau pun tak online tp masih lagi terbaik.Sebab apa?sebab kat sini la aku belajar macam-macam..ilmu2 yang aku x jumpa.Kat sini lebih Islamik.Kalau di MMU dia bebas tp tak semua budak2 MMU teruk n sosial belaka.Pandai2 lah cari kawan.Itu pun yg dia pesan kena pandai cari kawan.Mungkin UNITI sekarang dh berubah?mana tahu dalam online..Tahniah la.
Sambung belajar di mana2 pun pastikan apa yang dipelajari kita praktikkan.Jangan simpan sampai jadi pekasam.Dh jadi pekasam dh terlambat sebab dah terlalu lama.Ilmu sentiasa berubah.Kita kena sentiasa mencari ilmu.Jangan berhenti selagi kita bernyawa,cari ilmu sedalam-dalamnya.Ilmu tu luas..mcm2 kita boleh belajar tp jangan lah menyalahgunkan ilmu.
Siapa yang berminat nak sambung lagi dari Sijil,sambunglah Diploma lps tu ad rezeki sambung lagi sampai tinggi...ad suara2 sumbang cakap "Ika,kalau kau belajar sampai tinggi2 sampai PHD ke akhirnya kau kat Dapur juga".Betul tapi memang minat nak sambung belajar memang ada.Kalau dpt juga nak pilih kpd PJJ ( Jarak Jauh) dan kalau boleh nak apply IPTA.Sb hr tu apply UKM dapat tau tp aku pulak tolak sb aku x keje lagi.Mana2 IPTA atau IPTS memang sentiasa memberi peluang pd kita cuma kdg2 sb halangan kewangan n sb dh syok keje dia dh bertukar minat tu kepada mencari duit.
Mcm kawan se Diploma aku ramai juga beralih arah kpd bekerja.Aku je n beberapa kwn yg lain sambung study sb aku rasa aku suka nak teroka ilmu2 baru sebab tu aku sambung.Sebab lain level Diploma n Degree,ilmu2 yang kita belajar mcm2 meluas sangat.Terima kasih juga kepada bekas2 pensyarah yg pernah mengajar..

So,adik2 apa korang rasa n fikir?tepuk dada tny hati..

No comments:

Post a Comment

Salam untukmu

Dear all,


Click here for Myspace Layouts

.:Secret.: